Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Till Skagen genom Göta Kanal

.....forts

Nästa dag gick vi upp i byn och hyrde cyklar. Vi skulle ut till "grenen", där två hav möts. Sista biten lämnade vi cyklarna och åkte med "Sandormen", en traktor som drog en täckt vagn ända längst ut till "grenen". Här ute möttes vågorna från två håll och blev toppiga. Det såg märkligt ut. Som sig bör klev vi i vattnet och stod med en fot i Kattegatt och en i Skagerack. Efter fotbadet promenerade vi tillbaka utefter stranden och letade bärnsten, men utan resultat. På kvällen gick vi på krogen Packhuset och åt.
Packehus Det skulle vara uppträdande av en lokal förmåga, Henning fiol. Oj, vilket drag det blev. Med sin el-förstärkta fiol och musikmaskin fick Henning folk att börja dansa mellan borden. Emellanåt var det solouppvisning av Lucy, en amerikanska som förälskat sig i Skagen och blivit kvar här. Kvällen avslutades i sittbrunn med en varsin dansk pilsner.

Nästa dag besökte vi Skagenmuséet. Vi har ett antal miniatyrer hemma av Ancher och Kröyer och ville se originalen. Originalen var mindre än jag hade väntat mig. En tavla däremot var imponerande. Det var en tavla av Kröyer, "Midsommareld" tror jag den heter, som mätte ca 4x3m och med en detaljrikedom som var enorm. Efter muséet gick vi på besök hos en svensk konstnärinna, Kerstin Färnert, som vi träffade på Packhuset kvällen innan. Kerstin är bosatt här sen många år. Vi blev förevisade hennes atelje och köpte några bilder.
Målning Vi fick även med oss ett recept på "jungfruhummer", som havskräftor kallas här. I Skagen stannade vi i fem dagar. Nästa mål var Anholt, en plats som jag bara kände till från sjörapporten. Till Anholt är det 70M, så vi planerade avfärd till 08:00.

På morgonen var det dimma, men vi beslutade att gå ändå. Med GPS-navigatorer är det inga svårigheter att hitta även om det är dimma. Vi skulle inte gå i någon farled och inga lömska grund fanns i vår väg. Vi kom iväg halv nio. Sjörapporten sade nordväst 8-13 m/s, så vi skulle få en fin segling. Efter en timme hade solen "ätit upp" dimman. Vinden höll sig runt 8 m/s utom när vi närmade oss Anholt. Då ökade vinden till 15 m/s, och djupet minskade hela tiden. Vår inseglingsanvisning till Anholt var inte den bästa.
Anholt  Vi vågade inte gå in i hamnen med segel utan vände upp mot vinden utanför. Då märkte vi hur sjön hade byggt upp och det var kämpigt att bärga segel. Väl inne i hamnen försvann vågorna, men i den starka vinden var det svårt att manövrera. Fullt var det också, men det går alltid att klämma in sig någonstans. Vi fick plats innanför inre piren tre båtar ut från bryggan. Anholts hamn Seglingen hit hade tagit 10 timmar. Vinden höll i sig hela natten. På natten blev vi väckta av räddningsbåtar som gick ut.

Nästa morgon var det lika blåsigt. En liten 5 meters segelbåt bogserades in av en räddningsbåt. Masten hade gått av och rodret var borta, men besättningen hade klarat sig. I hamnen köpte vi nykokta havskräftor direkt av fiskaren till ett pris av 75:-/kg. Vi tänkte pröva det nya receptet vi hade fått av Kerstin i Skagen. Det blev en riktig festmåltid. Jag undrar vad dessa kräftor har för diet. En del kräftor var svarta som bläck i magen, så det gällde att skala dem försiktigt. På kvällen fick vi kontakt med våra golfande seglare. De låg i Torekov och hade regn. Vi hade haft fint väder ända sen vi lämnade Göteborg . Vi beslöt att det skulle bli Torekov för oss imorgon.