Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Till Skagen genom Göta Kanal

.....forts

Vi kom iväg vid 8-tiden. Vinden var nordlig ca 6-8m/s och solen sken. Vi såg fram emot en fin segling igen. När vi närmade oss Torekov så började det att regna. Våra "golfare" hade lämnat Torekov och fortsatt söderut. I Torekov tänkte vi äta på mästerkocken Rickards restaurang Kattegatt, som ligger ett par kvarter från hamnen. Priserna var väl höga för våra kassor, så vi åt istället på en restaurang i hamnen.

Nästa dag fortsatte vi söderut igen. Vi skulle stråla samman med de andra båtarna på Ven. De hade gått till Helsingborg när vi gick till Torekov. När vi passerade Kullen hade vi en medström på 2 knop. Utanför Mölle på en sträcka av ca 100m "kokade" vattnet på ett märkligt sätt och när vi hade passerat området hade strömmen vänt. Nu fick vi motström på 2 knop istället. Ven har två bra hamnar, Bäckviken på östra sidan och Kyrkbacken på den västra. Vi skulle träffas i Kyrkbackens hamn.
Kyrkbacken När vi kom fram, hade våra seglarkamrater redan förtöjt. Så var vi nu samlade igen alla fyra båtar. Hungern gjorde sig påmind och det var nära till krogen. Efter middagen samlades alla och gick en promenad upp till kyrkan. Efter promenaden blev det krogen igen för att släcka törsten med en eller kanske två kvällspilsner. På Ven stannade vi en natt.

Nästa morgon var det dimmigt igen. Vi väntade till dimman hade lättat lite och kom iväg vid 12-tiden. Trafiken i Öresund är mycket livlig. Thomas och Leffe hade satt upp radarreflektorer för att synas bättre, och vi gick väl samlade för motor mot Falsterbokanalen som var vårt mål idag. De flesta fartyg går väster om Saltholm där det är tunnel och öster om Ven så vi måste korsa farleden på vår väg. Väl ute i farleden kom 5 fartyg på nordlig kurs mot oss. Det var svårt att avgöra hur fartygen skulle passera oss, så vi behöll kurs och fart. I de flesta fallen så ändrar fartygen sin kurs lite och så var fallet nu också. Passagen gick bra och nu lade vi in kursen mot bron. Dimman kom i bankar och bron doldes emellanåt.
Öresundsbron Efter passagen av bron lättade dimman. Sent på eftermiddagen kom vi fram till Falsterbokanalen där vi förtöjde för natten.

Nästa dag så skulle Raffe, Leffe och Marita spela golf igen. Eva skulle åka hem så vi skildes åt igen. Det var nu måndag i vår fjärde vecka. Vädret var åter soligt och vårt mål var inställt på Ystad idag. När vi passerade Trelleborg så såg vi en av färjorna på väg in. I Ystad stannade vi en natt.

Nästa planerade hamn var Kåseberga. Vi ville se Ale stenar i verkligheten. Avståndet mellan Ystad och Kåseberga är 10M, men vi hade kryss så loggen visade på 19M när vi var framme. Hamnen ger dåligt skydd för vindar från syd och ost så det var svinga i hamnen.
Kåseberga Upp till Ale stenar går det en väl upptrampad stig. Den är brant också. Väl uppe så fick vi broschyrer på Ale stenar med teorin om dess tillkomst.Ale stenar Efter besöket av stenarna gick vi ner till hamnen igen. Raffe och Eine hade hört av sig och var på väg hit. Vårt nästa mål var Ertholmarna, med Christiansö som huvudö och Raffe och Eine ville göra sällskap dit. Leffe hade problem med varmgång på motorn så han avstod från det besöket. Vi skulle mötas upp igen på Utklippan.