Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Till Skagen genom Göta Kanal

.....forts

Nästa morgon slussade vi vid 9-tiden. Det var det sista slussen i kanalen och nu väntade Göteborg. Vi ville komma fram vid 12-tiden då vi räknade med att det skulle finnas gott om plats i hamnen vid Lilla Bommen. Strax innan vi kom fram fick vi ett kraftigt åskväder rakt över oss. Blixt och knall på en gång. Lillan som är åskrädd drog ner sydvästen för ögonen. Risken för nedslag i masten är inte så stor, men det är ändå obehagligt med blixt så nära.
Vi hade tur och fick plats på en gång intill varandra. Det var fortfarande risk för regn så vi satte upp våra tält igen.
Cosy's besättning

Nästa dag flanerade vi runt i Göteborg. På eftermiddagen vinkade vi av Marita som åkte hem. 11 dagar tog resan hit med båt, 3 timmar tillbaka med tåg. Men vem har bråttom, vi har ju semester. På kvällen besökte vi barken Viking som ligger intill hamnen. Vi lockades dit av sång och musik som hördes i hela hamnen.
En dag så skulle vi äta på Fiskekrogen, en utmärkt restaurang som vi hade besökt 1981, förra gången vi gick Göta Kanal. Men tji fick vi, det var stängt för semester, mitt under högsäsong. Det blev en stor besvikelse för oss.

I Göteborg blev liggande 5 dagar, varav två dagar i väntan på lämplig vind. Det hade blåst friskt från väst i flera dagar och vi ville inte ha en jobbig överfart med hög sjö och kryss. I dag, lördag hade vinden mojnat och vi gav oss iväg. Vädret var strålande men fattigt på vind. Kursen gick förbi Vinga, en plats som jag bara hade hört talas om.
Vinga Efter Vinga var det fritt vatten ända till Skagen. 40M kvar och ingen vind så motorn fick jobba igen. Plötsligt såg jag en ljusning i vattnet bredvid båten. Första tanken var grund, så snabbt till ratten..., men sen såg jag att det var stora samlingar av maneter som jag misstog för grund. En ny obehaglig upplevelse.
På eftermiddagen närmade vi oss Skagen. Kommande från havet ser Skagen inte direkt inbjudande ut. Låglänt med stora kantiga lagerbyggnader som döljer hamnen. Men väl inne i hamnen ser det gästvänligare ut.
Skagen Vi fick plats invid servicebyggnaden med fyra båtar mellan oss och kajen. Så var vi äntligen här, målet på semestern. Två veckor har det tagit hit. Tre veckor kvar på semestern så tiden skall nog räcka till.