Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida


Till Skagen genom Göta Kanal 

.....forts

Nästa dag kom vi iväg tidigt. Slussarna öppnar kl 08:00 och då var vi igång. Efter sjön Boren ligger en ny slusstrappa, Borenshult. Förra gången vi gick i kanalen var det denna slusstrappa som var värst. Likadant nu igen. Vildsluss  Slussningen gick emellertid bra och vi fortsatte till Motala. Här var det dags att tanka. Det började bli sent men vi ville passera Vättern idag så det fick bli för motor. Väl framme i Karlsborg var det svårt att hitta plats i kanalbolagets hamn. Det var fullt överallt, men i Carlsborgs segelsällskaps hamn fick hjälp att lägga till. Hamnvakten förtöjde om några båtar och lotsade in oss. Vi fick betala 60:- men det var det väl värt. Timmen var sen så vi gick ut på stan och åt. Det fick bli på en pizzeria.

Färden fortsatte nästa dag och snart var vi framme vid Forsviks sluss. Det är den äldsta slussen i kanalen och sista uppslussen. Till Töreboda kom vi vid middagstid och tänkte stanna för natten. Här ligger det en tältplats intill bryggorna. Det hade samlats massor med ungdomar här. Det skulle vara en konsert med bl andra Markoolio och för att få nattro fortsatte vi till nästa hamn, Hajstorp. Det kom lite regn så våra sittbrunnstält kom väl till pass.
Hajstorp

Nästa dag gick vi till Sjötorp. I Sjötorp finns hamnplatser både i kanalen och på Vänersidan. Vi slussade ut till Vänern och förtöjde för natten.

Nästa dag var vi tidigt iväg. Sträckan Sjötorp-Vänersborg är 74M och vi ville passera Vänern på en dag. Tyvärr så var vinden svag så det blev en dag för motor igen. Strax efter vi gått ifrån Sjötorp upptäckte vi en bro där sjökortet visade färja. Jag bedömde att vi skulle gå fritt under, men var lite osäker. Vi behöver 16m fri höjd. Mina kort var från 1980. Thomas kort var från 1998 men det fanns ingen bro då heller. Vi passerade under med någon meters marginal. På avstånd såg bron lägre ut. Till Vänersborg kom vi framåt kvällen. Vi passerade under Dalbobron och förtöjde i hamnen vid Vassbotten intill konstverket "Andarnas skepp", en mobil segelrigg i färgat glas som vänder sina segel efter vinden. Det hade varit en lång dag så vi kojade tidigt.

Nästa dag var det dags för Trollhätte kanal. Inklareringen var vid 2:dra slussen. Priset för oss var 600:-. Efter tre slussar med en nivåskillnad på 33m fortsatte vi till lilla Edet där vi övernattade. Förra gången vi var här var det en idyll. Nu var det en byggarbetsplats. Dessutom så regnade det så vi lämnade inte båtarna sedan vi förtöjt.

forts...