Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida


Till Skagen genom Göta Kanal

.....forts

Nästa morgon så sken solen igen. Arkö hamn Längst ute på stora bryggan ligger Kejsarens fisk, en liten butik med fisk som specialitet. Vi köpte deras goda senapsgravade sik som vi skulle ha till lunch under seglingen. Nästa mål på resan var Söderköping. På seglingen fram till Mem så passerade vi ett par öar som skarvarna hade invaderat. I träden satt hundratals skarvar som svarta olyckskorpar intill sina bon. Träden var helt avlövade och marken under sönderbränd av skarvarnas träck. Det hela gjorde ett spöklikt intryck och påminde om en Hitchcock film. Jag kan förstå att markägarna gör allt för att jaga bort skarvarna. Framme vid Mem (första slussen i Göta Kanal) började vi att slussa upp mot Söderköping. Ovanför första slussen var det dags för inklarering. En enkel resa till Sjötorp kostade 2800:-. Efter betalning fortsatte vi till Söderköping. Väl framme i Söderköping var det en ny sluss innan vi sökte efter hamnplats. Det såg fullt ut, men vi fick plats utefter bryggan där det var skyltat reserverat från torsdag, men till dess skulle vi vara borta, för det var bara måndag. Efter en timme anlände Raffe och Eva med gasten Eine i Naviculare, en Scanmar 33 och Leffe och Marita i Sea-Gull, en Birdie 32. Vi hade hoppats på en gemensam eskadersegling till Skagen, men de var mer inriktade på att spela golf. Vi räknade med att stråla samman igen efter vårt besök i Skagen på vår fortsatta färd runt Skånekusten.

Nästa dag var vi runt i Söderköping och provianterade och kom iväg först vid 12-tiden. Den sena starten gjorde att vi inte hann så långt. Vi fick övernatta i Norsholm alldeles intill järnvägsbron. Här träffade vi Henrik från Örebro. Han var på väg till Sjötorp med sin familj för att segla SM i IF. Det var visst hans 12:te SM som han ställde upp i. Här var det läge för middag iland. Grillarna kom fram och strax var det dukat vid ett av kanalbolagets bord som var placerat här. Bullret från tågtrafiken var väldigt besvärande. Det gick inte att samtala normalt när tågen passerade på bron. Det var risk för dålig nattsömn.
Efter en bullrig natt fortsatte vi nästa dag över Roxen till Bergs slusstrappa.
Berg Det var båtar på väg ner i trappan så här fick vi vänta. Väntan blev lång. Det gick inte att stänga en slussport i mitten av trappan. Slussen fick tömmas och en tillkallad reparatör gick ner i vadarstövlar och hittade en stock som hindrade porten att stängas. Stocken togs bort och sen var det dags för oss att slussa upp. slussning  Klockan blev så mycket att vi precis hann med att slussa upp för alla sju slussar innan kanalen stängde för dagen. Nu hade det börjat att regna så vi stannade vid en brygga för övernattning.

forts...