Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Till Skagen genom Göta Kanal

Semestern 2000 hade vi målet inställt på att besöka Skagen. Vi hade tagit till med 5 veckor för att det inte skulle bli så stressigt, för vi har ju semester. Vi som planerat resan är Thomas och Bibi, som seglar en Scanmar 345 våra båtar samt Bosse och Lillan, som seglar en Scanmar33. våra båtar  Vi startade från Karlslunds Marina lördagen den första juli och seglade söderut mot Nynäshamn, som blev vår första natthamn. Med på resan i vår båt är Marita som skall följa med till Göteborg.
Seglingen till Nynäshamn gick snabbt i frisk undanvind. Nynäshamn har en stor och välordnad gästhamn med trevliga bodar och restauranger i hamnen. När vi hade förtöjt kom vi i samspråk med grannbåten. De skulle segla norrut, men deras färdsällskap var på väg till Karlskrona med en nyinköpt stålseglare på ca 30 fot. Skepparen hade blivit ensam i båten sedan gasten blivit tvungen att åka hem, och sökte nu nytt färdsällskap. Vår nästa planerade hamn var Arkösund och vi tänkte gena och gå "yttervägen" dit, men ville han hänga på så gick det bra. Han hette förresten också Tomas.
På kvällen åt vi fiskgryta på restaurang Kroken som ligger i hamnen. Fiskgrytan serverades på ett märkligt sätt. Normalt serveras det bröd till, men här serverades fiskgrytan i brödet. En stor limpa var urgröpt som en skål och fylld med en underbart god och anisdoftande fiskgryta. Det var bara att fatta skeden och äta, både gryta och skål.

Dagen efter startade vi vid 10-tiden och Tomas med sin stålbåt hängde på. Vi var inte riktigt säkra att han skulle följa med då han gjorde ett något virrigt intryck på oss. Han hade något fel på fockfallet som han försökte att rätta till på kvällen innan, men inte lyckats. Nåja, han hade en stark motor i båten så det skulle nog gå bra. Vi fick medvind idag också, men inte lika frisk. Efter Landsort började molnen att tätna. Tomas hängde med bra, men han fick stötta med motorn för att hålla samma fart som oss.
Tomas När vi passerade Norra Fällbådans fyr så fick vi lite regn på oss som höll i sig ända in till Arkösund. Som vanligt var det fullt i gästhamnen, men vid stora bryggan fanns det plats. Tomas var ovan med sin nya tunga stålbåt och hade svårt att få ankarfäste, men efter två försök gick det bra.