Nästa dag kom vi iväg tidigt. Slussarna öppnar kl 08:00 och då var vi
igång. Efter sjön Boren ligger en ny slusstrappa, Borenshult. Förra gången
vi gick i kanalen var det denna slusstrappa som var värst. Likadant nu igen.
Slussningen gick emellertid bra och vi fortsatte till Motala.
Här var det dags att tanka. Det började bli sent men vi ville passera Vättern
idag så det fick bli för motor. Väl framme i Karlsborg var det svårt
att hitta plats i kanalbolagets hamn. Det var fullt överallt, men i Carlsborgs
segelsällskaps hamn fick hjälp att lägga till. Hamnvakten förtöjde
om några båtar och lotsade in oss. Vi fick betala 60:- men det var det väl
värt. Timmen var sen så vi gick ut på stan och åt. Det fick bli
på en pizzeria.
Färden fortsatte nästa dag och snart var vi framme vid Forsviks sluss. Det är
den äldsta slussen i kanalen och sista uppslussen. Till Töreboda kom vi vid
middagstid och tänkte stanna för natten. Här ligger det en tältplats
intill bryggorna. Det hade samlats massor med ungdomar här. Det skulle vara en konsert
med bl andra Markoolio och för att få nattro fortsatte vi till nästa hamn,
Hajstorp. Det kom lite regn så våra sittbrunnstält kom väl till
pass.
Nästa dag gick vi till Sjötorp. I Sjötorp finns hamnplatser både i
kanalen och på Vänersidan. Vi slussade ut till Vänern och förtöjde
för natten.
Nästa dag var vi tidigt iväg. Sträckan Sjötorp-Vänersborg är
74M och vi ville passera Vänern på en dag. Tyvärr så var vinden svag
så det blev en dag för motor igen. Strax efter vi gått ifrån
Sjötorp upptäckte vi en bro där sjökortet visade färja. Jag
bedömde att vi skulle gå fritt under, men var lite osäker. Vi behöver
16m fri höjd. Mina kort var från 1980. Thomas kort var från 1998 men det
fanns ingen bro då heller. Vi passerade under med någon meters marginal.
På avstånd såg bron lägre ut. Till Vänersborg kom vi
framåt kvällen. Vi passerade under Dalbobron och förtöjde i hamnen vid
Vassbotten intill konstverket "Andarnas skepp", en mobil segelrigg i färgat glas som
vänder sina segel efter vinden. Det hade varit en lång dag så vi kojade
tidigt.
Nästa dag var det dags för Trollhätte kanal. Inklareringen var vid 2:dra
slussen. Priset för oss var 600:-. Efter tre slussar med en nivåskillnad
på 33m fortsatte vi till lilla Edet där vi övernattade. Förra
gången vi var här var det en idyll. Nu var det en byggarbetsplats. Dessutom
så regnade det så vi lämnade inte båtarna sedan vi förtöjt.