Välkomna till

Segling 2020

...forts

Torsdag.
Vi vaknar till en solig morgon i Byxelkrok, äntligen har sommarvärmen kommit. Det har tidigare varit lite kyligt i luften, men inte nu. Efter frukost i sittbrunn går vi och duschar. Nu kommer linne och shorts på för nu det är sommar. En vända upp till affären för lite proviantering. Utanför affären säljs det öländska jordgubbar och dom missar vi aldrig. Sedan är det dags för lunch som vi äter i båtarna. Det blir en riktig sommarlunch med melon, parmaskinka, ägg och sallad samt till det kallt rosévin Båtlunch. Efter lunchen en promenad bland bodarna igen. Ett nytt konstverk har fått plats mellan bodarna Skepp. På eftermiddagen blir det lite bubbel och jordgubbar i Cosy innan det är tid för middagen Snacks i Cosy. Vi försöker att boka på Petters igen men det var fullt. Det får bli Hamnpuben istället. Det var kö där också men inte så lång. I väntan på bord blev det en "väntöl" innan vi fick ett bord. Maten var väl värd att vänta på. Per och jag åt entrecote, Lillan åt asiatisk fiskgryta och Iréne åt hamburgare, smakade förträffligt. Efter maten blir det en bryggrunda för det behövs efter så mycket god mat. Snart solnedgång och den vill vi gärna se, för det är något magiskt över solnedgångar, lite annorlunda varje gång solnedgång. Efter solnedgången en kvällsöl i båten innan natti natti.

Fredag
Åter en morgon som man längtar efter på vintern, sol, värme och vindstilla. Efter frukost en promenad till affären för komplettering, tyvärr inga jordgubbar idag. På vägen tillbaka går vi över hamnplan där det brukar vara marknad vid den här tiden, men nu är det parkering och ställplats för husbilar Hamnplan. Lunchen idag äter vi på café Stenflisan som ligger vackert med utsikt över vattnet Stenflisan. Under eftermiddagen fick vi överraskande besök av Urban och Lotta som hade sett på Facebook att vi var här. De var på besök hos kompisar i Löttorp och var på väg från Öland men passade på att komma förbi innan de for vidare. Som vanligt fullt på Petters när vi skulle äta middag. Vi gick till Alissa istället och där fick vi plats. Efter maten gick vi på promenad för att se på båtarna och sen en kvällsöl på uteserveringen vid Ölandsfiskaren. Det är fortfarande varmt fastän solen har gått ner kvällsbild.

Lördag 18 juli
Det fina vädret fortsätter även idag. Efter frukost och dusch blir det en runda bland bodarna. Vi ser en skylt att det skall bli kappsegling mellan ölandssnipor idag. Vi sätter oss på piren för att se hur det går för de gamla båtarna. Det syns att det är gamla och otäta båtar för en måste länsa båten under seglingen Kappsegling. Alla klarade sig utan att sjunka. Dagens middag äter vi i båten. Per och jag gick och beställde pizza som vi tog med oss. Det här är sista dagen vi ligger kvar i Byxelkrok, i morgon bär det av till Västervik som blir vår nästa hamn.