Välkomna till

Segling 2020

...forts

Måndag.
Ännu en skön morgon med sol när vi vaknar. Vi tänker göra ett nytt försök att få plats i Harstena nu på morgonen, men först frukost. När vi är klara och lägger loss ser vi att många i viken lättar samtidigt och vi ser att alla är på väg in till Harstena de också. Vi hoppar över Harstena nu och fortsätter söderut istället På väg igen. Vi sätter kurs mot Loftahammar istället dit det är ca 31M. Vid lunchtid passerar vi det fina stället vid Jungfruskär vilket är en plats utefter farleden som många känner igen Jungfruskär. Vi kommer fram vid strax efter 16-tiden och vi får platser intill varandra. Idag vill vi äta middagen på restaurang Sandbyhof som vi ätit på många gånget förut. Tyvärr så var beskedet att de hade stängt. Vi gick till Sjökrogen och bokade bord istället. Inför middagen bjuder vi på drink före maten. På Sjökrogen valde Lillan och jag Cesarsallad till middag och Per och Iréne åt abborre och till det givetvis ett gott vin. Sedan en bryggpromenad innan vi drog oss tillbaka.

Tisdag.
En ny dag med sol men fortfarande fel vindriktning för oss. Efter frukost gör vi oss färdiga för avgång. Målet idag är Vippholmarna söder om Västervik nära Mannens fyr. Vi startar med motorgång så får vi se om vinden blir mer gynnsam för att segla. Till Vippholmarna är det 35M och vi kommer fram vi tre-tiden. Vi hittar en bra plats vid ett berg som ligger i lä för den rådande vinden och är perfekt att grilla på. När vi förtöjt är det dags för vårt tre-fika. Till middagen kommer grillarna fram nu när vi har tillfälle. Det dukas upp i Callisto och Per har gjort råstekt potatis som han bjuder på till våra köttbitar. Efter maten blir det en omgång Fia med knuff där vi hade vi revansch att kräva efter Irénes senaste vinst, men Iréne vann igen Fia. I morgon bär det av mot Byxelkrok. Det blir en tidig morgon för att vi vill komma dit vid 11-tiden för att få bra platser.

Onsdag.
Vi vaknar lite tidigare idag till en gråmulen morgon men inget regn. Efter frukost lämnar vi Vippholmen vid 8-tiden. Vinden är fortfarande mot så det blir motorgång igen. Tre timmar senare kommer vi fram till Byxelkrok. Bilfärjan som avgår från Byxelkrok 11:00 får gå ut innan vi går in i hamnen. Vi får platser intill varandra på piren som vi hade hoppats på när vi planerade vår avfärd  Pirplats. Nu är det tid för lunch och det blir givetvis den goda räkmackan på hamnpuben Hamnpuben. Efter lunchen strosar vi runt bland bodarna och ser om det finns något nytt att köpa. Tillbaka till båtarna där vi dricker vårt tre-kaffe, den godaste koppen på dagen. Middagen vill vi äta på Petters som brukar servera god mat. Per ringer för att boka bord men det är fullbokat. Vi går dit för att om det ändå finns plats, men det är kö utanför av fler som väntar på platser. Vi går vidare till "Greken" och där fanns det plats för oss. Lillan åt grillad lax med bakad sötpotatis, Per och Iréne åt lammracks och jag åt fish and chips, så var den dagen räddad. Efter maten blev vi sugna på glass som vi köpte i glasskiosken. Vi går en bryggrunda under tiden som vi åt glass för att se på alla båtarna. Innan solen går ner samlas många för att se på solnedgången Väntan. I år blir det fina bilder av alla stenformationer som byggts upp Stenformationer. En kvällspilsner och sedan natti natti.