Välkomna till

Segling 2012

...forts

Måndag.
Vi lämnar Byxelkrok på förmiddagen. Soligt men sydlig vind så vi tuffar på med motor mot Borgholm eller Kalmar beroende på hur lång tid det tar. Vind och vågor ökar hela tiden och det blåser över 10 m/s och vågorna har växt ordentligt innan vi går in till Borgholm. Efter det vi lagt till går vi en runda i Borgholm. Thomas och Bibi tycker att det börjar bli jobbigt med motvind hela tiden och vill vända här. Vi har inte bestämt oss och avvaktar hur vädret blir kommande dagar. På kvällen blir det pizza med vin till middag nära hamnen.

Tisdag.
Vinden har inte lagt sig som brukligt på natten. Vi vill gärna komma till Bornholm men inte till vilket pris som helst. Det blir en promenad till Borgholms ruin där vi går på en guidad tur. På eftermiddagen blir det after sail på Strand. Middag på Ebbas restaurang där vi äter deras mixtallrik, mycket gott. Det tycks inte bli någon vindvridning på flera dagar så vi vänder också här. Vi föreslår att vi går till Gotland och det går Thomas och Bibi med på.

Onsdag.
Soligt och fint väder på morgonen och nu får vi medvind, härligt! Sandvik får bli vår nästa hamn. Dit är det bara 25M så det fort i medvinden. Framme går vi en tur upp till kvarnen där vi dricker kaffe. På kvällen äter vi på hamnkrogen och sen ser vi solen gå ner i Kalmarsund.

Torsdag.
Härligt med medblåsa, det var skönt att vi vände. Bornholm ligger  kvar till nästa gång. Vi handlar färsk torsk och räkor i fiskbutiken i hamnen. Vi seglar till Grankullavik idag och där finns inga butiker. Vi kommer fram vid 15-tiden och lägger till på en utrangerad brygga från tiden då färjan angjorde här grankullavik. Här är en bra utgångspunkt för vidare färd till Visby. Det blir en promenad i omgivningen, men till fyren Långe Erik är det för långt att gå. Middag i sittbrunn med färsk torsk och räkor. Efter middagen bjuder Bibi och Thomas på irish coffie i sittbrunn. I morgon blir det tidig avgång för segling till Visby.

Fredag.
 Vi kommer iväg vid 8-tiden. Vinden sydväst 6-9m/s, perfekt för en översegling. Vid 15-tiden angör vi Visby och går in i inre hamnen. På kajen blir vi stoppade med information att det är fullt. Vi blir anvisade till klubbhamnen intill fiskehamnen som också är fullbelagd. Vi får veta att veckan innan stockholmsveckan är det också reserverat för stora motorbåtar vars besättning festar runt här visby. En promenad i hamnen blir det och ett vattenhål besöks vattenhål.

Middag äter vi på Lindgården.