Välkomna till

Segling 2012

...forts

Onsdag.
När vi lämnar bryggan står Hasse och Anni och  vinkar av oss. Vårt mål idag är Arkösund. Det blir motorgång i början, men på Bråviken hissar vi på. I Arkösund är hamnen helt omgjord. Den gamla hamnen där vi brukade ligga är stängd och en ny är anlagd vid gamla stenkajen. Den drivs av Promarina. Här "loggar" man in när man betalar hamnavgiften och hänger en flagga på båten där det står inloggad. Ganska tomt i hamnen så jag undrar om det bär sig med en så påkostad hamn Arkösund. Efter middag som vi äter i båtarna blir det en bryggrunda i den gamla hamnen.

Torsdag.
Ännu en solig dag. Vi hissar på och styr söderut mot Västervik segling. Vi följer farleden med fin gång under segel. Vi hälsar givetvis på Kejsaren när vi passerar. På eftermiddagen avtar vinden och molnen hopar sig så vid Jungfruskär styr vi in norr om Sundsholmen och lägger till på Svedholmen för natten. Till middag grillar vi isterband.

Fredag.
Vaknar vi till lite dimma och halvmulet på morgonen. Vi lättar ankare vid 9-tiden och fortsätter söderut. Det blir långsegling idag för vårt mål är Byxelkrok. Vi följer farleden ner till Kråkelund där vi går ut på öppet vatten och styr direkt mot Byxelkrok. Vi kommer fram vid 17-tiden och efter det vi lagt till går vi till puben och beställer de fina räksmörgåsarna som vi längtat efter räkmacka. Efter maten blir det en bryggpromenad och sen tar vi plats vid muren byxelkrok för att se på solnedgången väntan
. På kvällen blir det ett hejdundrandes åskväder som pågår till midnatt.

Lördag.
Vädret har lugnat sig sen inatt och lite sol på morgonen. Utsikterna är dock inte så lovande. Risk för åska och ökande vind, nu från syd så vi väntar till senare på dagen med beslut om avgång. Fram på eftermiddagen skiner solen från en klarblå himmel och åskvarningen är borta, men i senaste laget för avgång strandmys. Vi äter middag på restaurang Trattoria, ett nytt ställe sedan vi var här senast. På kvällen går vi till puben för en öl och lyssna på  musikunderhållning. Ett gladjazzgäng som heter Missisippi Seven spelar härlig musik som även går att dansa till. Det finns ett utrymme för dans, men alla sitter och spisar. Lillan och jag börjar att dansa varvid musikerna gör tummen upp för oss och efter en stund blir det fler och fler som hänger på. Det blir en rolig avslutning på lördagen innan vi kojar.

Söndag.
Gråmulen morgon med 9 m/s rätt in i hamnen. Prognosen säger vind ca 4-5 m/s. Ett par båtar ger sig av och får hjälp att komma iväg, men vi äter lunch och väntar på att vinden skall avta innan vi ger oss av. Strax innan vi tänker gå blåser det snabbt upp till 11-12 m/s fortfarande rätt in i hamnen. Vinden ökar ytterligare till ca 18 m/s och det rycker i förtöjningarna i hamnen. Det kommer in båtar som söker skydd för vinden och vågorna och det är nästan kaos i hamnen. Utanför infarten seglar en Passad tror jag fram och tillbaka med revad stor och till slut kommer han in. Det går ganska fort men med hjälp av många hjälpande händer får vi in honom till kaj intill Thomas och Bibi. Vi får höra hans historia:

Han lämnar Byxelkrok ensam med sin katt ombord och kurs mot Kalmar under revade segel. I höjd med Blå Jungfrun ökar vinden snabbt. Focken blåser sönder och båten är tungmanövrerad och när han ser ner i ruffen ser han att durkarna flyter omkring i båten. Då vänder han för att gå tillbaka till Byxelkrok. Vet inte hur vattnet kommit in och pumpar upp sin gummijolle om båten skulle sjunka. Ve och fasa, jollen håller inte tätt! Utanför hamnen försöker han starta motorn, men det går inte. Lyckas till slut att ta sig in för segel som vi tyckte såg riskabelt ut, men nu vet varför. Han hittar inte sin katt, men den kommer fram när det har lugnat sig i hamnen. Det känns skönt att vi inte lämnade hamnen idag.