Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Åland 2011

...forts

Efter morgonbestyr kommer vi iväg. Vind och vågor är betydligt snällare idag. Vi hissar på och får en fin segling över Ålandshav. Strax innan Granhamn viker vi av och går in för att söka natthamn på en liten ö som heter Kulkan. Det finns en fin liten hamn här som vi har besökt tidigare. Tyvärr så låg det båtar där men vi hittade ändå bra platser i närheten. I morgon skall vi hälsa på hos Björn och Mona på deras sommarställe i Nysättra, som ligger vid Vätösundet.

Efter övernattning på Kulkan fortsätter vi seglingen. Vid lunchtid går vi in till Gräddö för att proviantera och duscha. När Lillan och Bibi har duschat går Thomas och jag upp. Dörren till duschen står öppen så vi ser inte att det är damernas vi går in på. Det är tomt så vi duschar obekymrat. När vi är klara och går ut så står det damer utanför och undrar varför vi är på damernas. De har hört oss och inte vågat gå in. Efter lunch, inköp av mat och bränsle fortsätter vi mot Nysättra. Vi lägger till vid föreningens brygga, packar våra korgar och går upp till Björn och Mona. Det gäller att få med sig allt för det är 1 km att gå. När vi kommer fram bjuds vi på kaffe, nybakad sockerkaka och whisky. På kvällen blir det middag på verandan Middag hos Björn och Mona. Efter en trevlig kväll promenerar vi tillbaka till våra båtar.

Morgon och vi kommer iväg på förmiddagen. Svag vind och mulet så vi går för motor. Det är hemåt mot vår klubbholme vi är på väg. Vi går Husaröleden och vid Finnhamn lägger vi till i paradiset på stora Jolpan. Det var väldigt länge sedan vi var här. Vi besöker vandrarhemmet som när jag var här många år tidigare var en servering. På Finnhamns krog äter vi middag Finnhamns krog. Nu återstår bara sista etappen på vår "semestersegling".

Vi fortsätter på morgonen för motor mot vår klubbholme där vi lägger till på eftermiddagen och årets seglats är till ända.