Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Åland 2011

...forts

Lördag morgon lättar vi ankar. Vi passar på att fylla våra tankar med vatten och brännolja innan vi styr kosan hemåt igen. Vi tar samma led tillbaka men fortsätter förbi Bänö-ö och lägger till i Degerby, hamnen vid färjeläget, då det var bättre skydd från vind och sjö här än vid restaurang Seagram Degerby hamn. Vi går bort till restaurang Seagram för att beställa bord till kvällen, men det är abonnerat för ett stort sällskap. Vi äter i våra båtar och efteråt går vi bort till Seagram. Där sätter vi oss på verandan och lyssnar på musiken från restaurangen samt njuter av en kall öl Seagram. Bibis bror med familj bor här på Degerö och de kommer hit och besöker oss i morgon.
Söndag.
På förmiddagen kommer Bibis bror med familj och besöker oss i hamnen. Efter besöket fortsätter vi vår segling. Nästa hamn blir Rödhamn, som är en bra utgångspunkt inför seglingen över Ålands hav. Vi är framme i god tid på dagen för att få bra platser i hamnen Rödhamn. När vi lagt till går vi till kaféet här på Rödhamn. Deras specialitet är hembakad kardemummakaka som vi provar Rödhamns kafé. Middag i båtarna och sedan letar vi upp en fin utsiktsplats där vi tar efterrätten, en Irish Coffey Irish Coffey.

På morgonen får vi väderrapporten tillsammans med nybakat bröd. Det skall blåsa mycket så vi ligger kvar en dag till. Vi har ingen tid att passa och vi vill inte ha en obekväm segling över. Uppe vid lotsutkiken hittar vi en vattenpump med mycket gott vatten som jag fyller vår vattendunk med. Vi tittar även in på muséet där den gamla radiofyren finns. På eftermiddagen kommer det in en katamaran som ser mycket märklig ut. Den är asymmetrisk och bodelen ser ut som fronten på ett flygplan Katamaran. Det är inte många båtar som lämnar hamnen och på eftermiddagen är det fullt. De enda som flyttar är de som ligger vid bryggan längst söderut som är utsatt för vind och vågor. När man är nära ensmärkena här så ser man hur stora de är Ensmärke. Morgondagen lovar gynnsammare vindar för segling över Ålandshav.