Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Segling i Grekland

.....forts

Kursen lades ut mot Hydra. Nu hade den verkliga värmen kommit, ca 25-30 grader varmt och en svag bris som sakta ökade framåt dagen. Som mest blåste det ca 5-6m/s så vi fick upp båten i 6 knop på slören. Rorsman Väl framme på Hydra fick vi förtöja med aktern mot kajen igen. Det blåste rätt bra in i hamnen men vår rorsman klarade elegant att vända båten(båten är utrustad med bogpropeller) och backa in mot kajen. Väl förtöjda hittade vi ett vattenhål precis bakom båten.  Hydra Skutans yngste "man" (Helena) sökte som vanligt upp ett hotell där vi kunde duscha. Nyduschade och fräscha gick vi ut i gränderna och letade efter en mysig restaurang för att äta en god middag. Apretif före middag Nästa morgon var det helt vindstilla. Vi gick för motor mot vårt nästa mål som var Spetses. Efter en halvtimmes färd gick vi in i en vik på Dhokos, en ön intill Hydra, för att bada och äta lunch. Vi ankrade nära land när ekolodet visade ca 8m. Vattnet var mycket klart och siktdjupet var över 15m.  Dags att bada Vi passade på att sjösätta vår gummijolle och utforska viken. Längs inne i viken låg det ett gammalt kapell, förmodligen ett minnesmärke över någon. Vi hade inga skor med oss och stranden var full med skräp så vi kunde inte undersöka kapellet närmare. Efter bad och lunch seglade vi vidare mot Spetses.  Ölpaus  Väl framme på Spetses förtöjde vi framför ett nytt vattenhål. Spetses  Efter att vi svalkat oss promenerade vi runt lite i byn. Det var väldigt "grekiskt" här, med mycket vitt och blått, samt massor med blommor.  Häst och vagn  Kvällen tillbringade vi på en vackert belägen restaurang med italienska specialiteter.  Middag Spetses blev vår vändpunkt och nästa dag började vi vår återfärd. Till en början var det svag vind så motorn fick göra tjänst igen. Återfärd På hemvägen passerade vi åter Poros, men vi valde att segla "värdshus förbi" Poros igen och valde en annan hamn. Valet föll på en hamn som heter  Methana. Methana När vi kom in i hamnen slog stanken av ruttna ägg emot oss. Hamnpiloten vi hade med oss upplyste oss om att det var svavelhaltiga källor här, men inte trodde vi att det skulle lukta så mycket. Intill hamnen låg det ett som vi såg ödsligt hotell med en bassäng med hälsobringande svavelhaltigt vatten i. Det sägs att detta vatten ska vara bra för reumatiker att bada i, men jag undrar om det kan stämma. I hamnen låg det många övervintrande båtar. Det rekommenderas att använda lina istället för kätting till ankaret för vattnet är så aggressivt att det fräter på kättingen. Methana verkade vara nästan helt övergiven. Tomma hotell fanns på många ställen. Vykort som vi postade här kom fram 2 månader senare till Sverige. Nästa dag seglade vi vidare mot vår utgångshamn.  Segling Utanför en by på ön Egina ankrade vi och badade samt intog lunch. Väl framme i Pireus fick vår rorsman visa sina färdigheter igen. Hamnen är så trång att vi måste backa in båten de sista 300 meterna. Backning Allt förlöpte väl in i hamnen. På kvällen åt vi semesterns sista middag på en Italiensk restaurang som låg en bit upp i stan Pireus. Eine hade spenderbyxorna på sig och bjöd hela gänget. Avslutningsmiddag  Nu återstod det bara att vänta på taxi till flyget hem.  Kontoret Detta vårt första seglingsäventyr i Grekland gav mersmak, men nästa gång skall vi ta reda på om det finns några inskränkningar på seglingen innan vi bokar in oss.  Och vi som har varit med på denna underbara Greklandssegling, är detta glada gäng.... Deltagarna