Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida


Segling i Grekland

Poros 

Under slutet av maj 1999 kom vi äntligen till skott. Greklandsseglingen blev av, den som vi alla längtat till. Förutsättningen var att alla skulle segla i samma båt för gemenskapens skull, så båten måste ha plats för 10 personer helst i 5 separata hytter. Tillgången på stora båtar är inte så stor, men vi hittade en på 61 fot i Kalamaki, hamnen i Pireus utanför Aten. Båten är en Kavas 61, uppkallad efter hyrfirman. Väl ombord och installerade fick vi ändra våra seglingsplaner. Vi hade planerat att ta oss till Kea som ligger i Kykladerna öster om Aten. Första etappen skulle bli ca 70M, men enligt herr Kavas själv måste vi vara i hamn senast kl 18:00. Han angav försäkringsvillkor som skäl och när vi protesterade och sa att inga restriktioner fanns angivna i kontraktet så hotade han med att placera en egen skeppare ombord och det kunde vi inte gå med på.  Rådslag   Det blev inte så mycket sömn den natten, för hamnen ligger mitt i startstråket från Pireus flygplats.Avfärd  Nästa dag satte vi kurs västerut med siktet inställt på en liten by på ön Peloponnisos som heter Epidavros. Avståndet dit är ca 30M. Navigeringen var inte svår, för det ingick både gps med plotter och radar i utrustningen. Det blåste inte så mycket, men vi provade ändå att segla lite. Med sina 25 ton och underriggad så drev vi mest fram. Vattnet i Medelhavet har en mycket vacker blå färg, men vad mycket skräp det flöt omkring. Kursen gick norr om ön Egina. Efter någon timmes segling såg vi två delfiner som dök upp framför båten. De passerade så snabbt att ingen hann med att filma eller ta kort. Till slut tröttnade vi på att driva fram och satte på motorn. Det fanns restriktioner även här. Vi fick endast köra motorn med max 1800 rpm, men då gick båten i knappt 5 knop. Vi lade på moms till varvtalet och gick med 7 knop mot Epidavros.  Motorgång  Väl förtöjda i hamnen sökte vi upp närmsta vattenhål, vilket var 50m från båten.  Lunch Holländarna har sålt in sig bra här i grekiska övärlden för vi blev alltid serverade Heineken när vi beställde öl. På kvällen åt vi vår middag på samma restaurang. Vi bestämde oss för fisk och fick gå in i köket och själva peka ut vilken fisk vi ville ha.  Middag Nästa morgon efter att intagit vår frukost och provianterat lite (stor åtgång på öl, vin och vatten) lättade vi ankar och satte kurs på nästa ö, Poros. Den här dagen var även den fattig på vind så det blev motorgång mest hela tiden. Det gjorde inte så mycket att vinden saknades, för solen sken och stämningen ombord var på topp. Bibi och Lillan  Strax innan vi kom fram till Poros började det att åska och ett par regndroppar fuktade våra hjässor. I Epidavros fick vi lägga till långsides mot kajen, men i Poros förtöjde vi som är brukligt här nere, med aktern mot kajen. Poros hamn Väl i hamn tog vi en promenad runt hamnområdet. Trafiken var ganska hetsig här. Det vimlade av mopeder och motorcyklar. På promenad Middagen åt vi som vanligt på en av de lokala restaurangerna. Servicen här är helt enorm. Senare på kvällen på en annan bar, beställde vi kaffe och metaxa (den grekiska konjaken) som måste ha minst 7 stjärnor för att kunna drickas. Kyparen tog emot beställningen som vanligt och försvann snabbt. Strax efteråt såg vi kyparen dra iväg på sin moped och efter ett par minuter kom han tillbaka med en flaska under armen och serverade oss 7 stjärnig metaxa. På den här baren fanns det bara 3 stjärnig metaxa hemma. Den servicen skulle aldrig inträffa i Sverige.

Nästa morgon gick vi som vanligt iland för att äta frukost och planera för nästa etapp.  Skepparmöte

forts...