Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Till Skagen genom Göta Kanal

.....forts

Nästa morgon sken solen från en molnfri himmel. SMHI spådde nordlig vind, men det blåste svagt från syd. Lokalbefolkningen sade att sydvinden skulle stå sig så vi siktade in oss på Borgholm. Sydvinden stod i och ökade, så vi fick en härlig spinnakersegling mot Borgholm.
Spinnakersegling Vinden ökade sakta och när vi närmade oss Kalmar loggade vi 9 knop i surfarna. Plötsligt släppte lägajen och spinnakern blåste ut, men med spinnakerstrumpan gick det enkelt att bärga seglet. Det visade sig att lägajen hade nötts av mot förstaget. Vi rullade ut genuan och fortsatte, nu 2 knop långsammare. Framme i Borgholm fick vi plats i inre hamnen för alla fyra båtar. Det var sista söndagen i juli och säsongsavslutning för "after beach", så vi gick till strandhotellets uteservering där det var full fart på musiken. Över fastlandet låg molnen tätt, men här sken solen fortfarande. Det kändes lite vemodigt med säsongsavslutning innan vår semester var slut. Det återstod fortfarande en vecka. Kvällen avslutades med middag på hamnkrogen.
Nästa hamn blev Byxelkrok. Dit fick vi ännu en fin spinnakersegling.
Spinnakersegling Det var mindre plats i hamnen här än i Borgholm, så vi fick inte plats intill varandra. I Byxelkrok stannade vi en natt.

På morgonen var det fortfarande sydlig vind. I dag var det dags för Leffe att sätta spinnaker.Spinnakersegling Thomas fick upp sin genaker, men jag saknar bild på den. Vi gick utomskärs till Häradsskär där vi gick in i farleden. Fram till Jungfruskär hade vi en improviserad kappsegling och for fram som "Hökarängsligan" i farleden. En och annan förskräckt blick fick vi när vi var för närgångna vid omsegling av "Svensson". Vid Jungfruskär vek vi av och sökte natthamn. Vår första naturhamn på hela semestern.

Nästa dag tog vi oss till Oxelsund. Eine hade under semestern köpt en båt på annons från norrland, och var nu angelägen att komma hem fort för att ta emot den, så Eine mönstrade av här.

Nästa dag bar det av till Nynäshamn. Raffe, Leffe och Marita tog det lite lugnt och gjorde sällskap. Lillan och jag hade lite bråttom för barnbarnen Jesper och Joakim, 6 och 8 år, skulle mönstra på i Nynäs för att tillbringa helgen med oss. Thomas och Bibi gjorde sällskap med oss. Till Nynäshamn gick vi mest för motor och följde farleden för det mesta. Vi kom fram i god tid innan barnen dök upp.

Nästa dag sken solen, och vi såg fram mot en fin segling till vår klubbholme, som ligger utanför Dalarö, ca 25 M från Nynäshamn. Klubbholmen Så snart vi lämnat Nynäshamn frågade Joakim, "När är vi framme"? Jag svarade, "Vi är framme om 4 timmar". "Åhh" sa Joakim, "lika lång tid som det tar att flyga till Portugal"! Vad svarar man på det?
Helgen tillbringades på vår klubbholme hela tiden. Semestern har nu nått sitt slut. Med övervägande soligt och vackert väder har vi avverkat 921 distansminuter (M). Vindarna har det varit lite si och så med, ibland stiltje, ibland härlig medvind. Fem innehållsrika veckor med nya platser och upplevelser i trevligt sällskap.

/Fotograf under vår segling var Thomas./