Välkomna till

Segling 2022

...forts

Måndag 7 juli.
Efter frukost lämnar vi Mariehamn och vårt mål idag är Fejan som vi haft som mål ett flertal gånger utan att komma dit av olika anlednigar. Vindprognosen är gynnsam för översegling med en långsamt ökande nordanvind. Det blir fullt ställ med storsegel och utrullad genua till att börja med Kobba klint. Allteftersom vi kommer ut på Ålandshav ökar vinden sakta och farten ökar Segling. Med ökande vind hinner autopiloten snart inte med att parera vågorna Segling Sista biten över Ålandshav tar jag över ratten för nu hinner inte autopiloten med att parera vågorna. Vi kommer in i farleden och vågorna minskar. Vi närmar oss Fejan, rundar Båtveskär och tar ner seglen och går för motor sista biten till gästhamnen. Det blåser ganska mycket nu när vi försöker att lägga till. Vi ser inte någon som kan hjälpa till för i rådande vind törs vi inte gå in i hamnen utan hjälp från någon på bryggan. Ännu en gång som vi inte kan angöra Fejan, nu grund av den hårda vinden Fejan. Efter ett kort rådslag beslutar vi att fortsätta till Lidö, hamnen på västsidan där det bör vara lä för rådande vind. Vi tuffar på för motor och framme vid gästhamnen på Lidö ser det fullt ut, men vi hittar platser på insidan av bryggan där jag inte trodde att det var djupt nog Lidöhamn. Nu smakade det bra med tre-kaffe och whisky efter det att vi lagt till. Middag vill vi äta på Lidö värdshus så Per ringer och bokar. Det visade sig att hela värdshuset var abonnerat för bröllop i två dagar. Vi chansade och gick dit ändå. Vi hade tur och fick plats på uteserveringen Lidö. Efter middagen går vi tillbaka till våra båtar där vi avslutar kvällen med en öl i sittbrunn. I morgon fortsätter vi seglingen till Norrtälje där vi skall träffa våra vänner Björn och Mona som kommer från sitt sommarställe i Nysätra nära Vätö.

Tisdag 12 jul
Ännu en solig morgon. Vi lämnar Lidö och sätter kurs mot Norrtälje. Vinden har mojnat sedan igår så det blir motorgång genom Norrtäljeviken. Det är minst 30 år sedan vi var här med båt. Gästhamnen är nu delad av en gångbro över viken med ett fåtal platser före bron Hamnkarta. Det finns en gästhamn längre ut men då blir det längre att gå in till centrum. Vi stämmer träff med Björn och Mona och går in till centrum. När vi träffas promenerar vi runt i det för oss helt nya området vid ån, mycket idylliskt. Vid lunchtid hamnar vi på Pinchos för att äta en bit och släcka törsten för det är varmt idag. På eftermiddagen lämnar Björn och Mona oss och åker tillbaka till sommarstället. Middag tänkte vi äta på O`Learys men det var fullt. Vi hittade ett annat litet ställe att äta på, Little Dublin Dublin , där vi blev sittande tills det var dags att vandra tillbaka till båtarna. I Morgon fortsätter vi seglingen.