Välkomna till

Segling 2018

...forts.
Söndag.
Vaknar upp till en varm och solig dag. Gårdagens regn och åska har dragit undan och det ser ut som vi slipper det idag. Under dagen lättar vi ankar och går in till Västervik igen. Man svettas mycket och i värmen har det blivit brist på vätskeersättning på alla apotek så vi har fått blanda eget. Inte lika gott men det fungerar. Vid middagstid blir det ett nytt besök på Guldkant där vi intar vår middag Guldkant.

Måndag.
Efter morgontoalett går vi upp på stan för att proviantera för ett par dagar. Vid 12-tiden lämnar vi Västervik för att söka en ny hamn. Vi är på väg till Loftahammar och på vägen dit tänker vi stanna i några naturhamnar. Vi går norrut och vid fyren Västerbådan styr vi upp  genom fjärden Gudingen för att gå en inre väg till Loftahammar. Vi har sett ut en hamn i vår hamnbok som heter lilla Slipholmen som skall ge lä för rådande vindar Slipholmen. Väl framme får vi en egen vik och då passar vi på att sopa av och lufta mattorna innan vi dricker vårt tre-kaffe något försenat. Dagens middag blir torskrygg med tillbehör.

Tisdag.
Vinden kommer att vrida under dagen så vi måste söka ny hamn. Det finns en ö ca 1 km bort som heter Björkholmen som är bra för kommande vindar och dit flyttar vi oss. När vi kommer fram ser vi att det är bryggor här som inte finns i vår hamnbok. Ön tillhör Åtvidabergs båtklubb och det känns nästan som att komma till vår klubbholme Björkholmen. Det är dags för lunch och vi dukar upp på bryggan Björkholmen. Det låg två båtar här när vi kom, men till kvällen blir vi ensamma när vi äter vår middag i solen Middag på Björkholmen.

Onsdag.
Vi ligger kvar på Björkholmen en dag till. Planerna är att gå in till Loftahammar på fredag för att på lördag bli hämtade till vår årliga kusinträff. Träffen i år är förlagd till Hulta, som ligger 17 km inåt landet. Vi får sällskap av flera båtar som sökt sig hit. Intill oss lägger sig en Lady Helmsman med ett trevligt par från trakten. De tipsar oss om ett par fina naturhamnar i området som är värt ett besök. På kvällen hör vi åska på avstånd. Det känns tryggare med sällskap när det blir åskväder. Åskan fortsätter under natten och himlen lyses upp av blixtarna, men inget regn.

Torsdag.
Vädret börjar bli mer ostadigt nu med åska så vi beslutar att gå till Loftahammar idag. Värmen håller i sig och när vi lagt till i Loftahammar går vi iväg till en badplats en bit bort för att få lite svalka Badplats. I den här värmen är det risk för åska igen.

Fredag.
I natt har det åskat igen. Vid 5-tiden på morgonen kom blåsten och med det regn och åska. Vi hade luckan öppen  för att få lite svalare i båten. Med nattmössan på regnade det in så jag fick snabbt gå ut i regnet och ta bort nattmössan, sen somnade vi om. Skönt att ligga i en gästhamn när det blir överfallsväder. På eftermiddagen kommer Lillans syster Agneta med man Bosse, och överraskar oss med sin husbil. Det finns ställplats i hamnen för husbilar så vi får sällskap i kväll innan vi gemensamt åker till vår kusinträff i Hulta i morgon.