Välkomna till

Segling 2018

...forts

Torsdag.
Vi lämnar Kalmar för den här gången och sätter kurs mot Sandvik. Totalt bleke idag och termometern visa på 30° och den enda svalkan vi får är fartvinden Bleke. Utanför Borgholm har ett kryssningsfartyg ankrat upp. Det är första gången vi ser ett så stort fartyg

besöka Borgholm Ankarliggare. Framme i Sandvik får vi plats vid inre bryggan. Det pågår en marknad i hamnen med försäljning av diverse prylar. Ett par lamor visas upp och i värmen får de svalka sig i vattnet Lamor. Vi hittar inget att köpa på marknaden. Vid middagstid går vi upp till kvarnen där vi äter middag. Senare på kvällen går vi som vanligt ner till stranden och inväntar solens nedgång Solnedgång.

Fredag.
Samma väder och vind idag när vi lämnar Sandvik med destination Byxelkrok. Den här gången kommer vi fram i god tid och får bra platser vid betongbryggan. Middagen äter vi på Marinan bar & kök för att variera oss. Kvällens höjdpunkt skall vara total månförmörkelse som framkallar en s k "blodmåne". Upplevelsen var lite överreklamerad för månen lyste svagt orange innan den började lysa igen. Tyvärr klarade inte mobilens kamera av att föreviga händelsen.

Lördag.
Idag vaknar vi till åskmuller och några regnstänk, de första under vår segling. Det är stor marknad här idag så det blir mycket att se på. Lillan fyndade och köpte en fin sommarklänning Sommarklänning. På eftermiddagen gick vi på en promenad utefter stranden till Tokenäs fyr Stranden. Givetvis hade Lillan på sig sin nyinköpta sommarklänning Sommarklänning. Middagen äter vi på restaurang Terazzen (vi kallar den Greken) som ligger vid nerfarten till färjan. Här ser vi solen gå ner över Kalmarsund.

Söndag.
Dagen börjar med sol och 30° varmt. Dagens lunch blev nystekt strömming på hårdmacka som vi åt i båten och till det en gammeldansk. Under lunchen passerade det hotfulla mörka moln  på avstånd som vi klarade oss ifrån. När det var tid för middagen blev det ett återbesök på Petters. I morgon fortsätter vi seglingen.