...forts
Onsdag 13 augusti.
Idag lämnar vi Lyrestad men först en snabbis till ICA-butiken för lite
handling.
Slussningarna flyter på bra utan väntetider för mötande båtar. Det
verkar som det redan är lågsäsong, för vi är bara två båtar i slussen.
En Najad 36 med två äldre herrar i vår ålder och så vi som följs åt
genom kanalen. De har varit i Karlstad och hämtat båten och är på väg
till Stockholm. I den här takten hoppas
vi att vi hinner till Karlsborg innan slussarna stänger. Efter Tåtorps
sluss har vi bara slussen i Forsvik kvar innan Karlsborg. Vi ber
slussvakten i Tåtorp meddela att vi är två båtar på väg som vill komma igenom
slussen. Vi kommer fram 5 minuter över sex och slussen är stängd.
Slussvakten är kvar men vill inte släppa igenom oss så vi får snällt
övernatta i kanalen
.
Vi frågar om det finns något matställe i närheten och vakten pekar på
ett alldeles intill slussen. Vi ringer och frågar om öppettider och får
till svar att köket är stängt. Tur att köket på Cosy alltid är öppet.
Torsdag.
Klockan 09:00 precis öppnar slussen och då kör vi in. Slussen är den
äldsta i kanalen och är lite speciell. Den är sprängd ner i berget och
smalnar av i nedre delen så det gäller att hålla ut från slussväggen. Vi
blir varnade av slussvakten så vi är beredda på det. Vi fortsätter fram
till Karlsborg där vi stannar för att tanka. Sen bär det av ut på
Vättern. Till Motala kommer vi fram strax efter kl 13:00 och lägger
till för att äta lunch. Bron in till kanalen öppnar först kl 14:00 så vi
hinner att äta vår lunch innan dess. När bron öppnar fortsätter vi.
Slussningarna går bra och vi hinner fram till gästhamnen i Borensberg
innan kanalen stänger för natten. Här ligger det många båtar som är på
väg genom kanalen. Hamnen är mycket välordnad med nytt servicehus och
fräscha duschar. Det finns även en fast grill som vi utnyttjar inför
kvällens middag som blir fläskfilé.
Fredag.
Vi lägger loss en kvart innan slussen öppnar. Det är fler båtar nu som är på
väg och slussen rymmer bara 4 så det gäller att hålla sig framme om vi
skall komma med i första slussningen och det gorde vi. Alla båtar i
slussen gör nu sällskap genom kanalen
.
På ett ställe får vi vänta på en av kanalbåtarna som har företräde i
slussarna
.
När vi slussar genom slusstrappor så får Lillan hålla sig på land för
att sköta linorna
så det har blivit en del spring för Lillan då de flesta slussar är
dubbelslussar. Dagens etapp blev 17 slussar och strax före 18:00 lägger
vi till i gästhamnen i Norsholm. Middag äter vi på Kapten Billés Café.