Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Segling 2014

Idag, tisdag 1 juli kan vi äntligen kasta loss och börja vår "semester", långsegling som i år är planerad till Köpenhamn. Med på seglingen är Thomas och Bibi med sin båt Tobi. Kl 11:50 startar vi från Karlslund. Vädret är som vanligt i vårt svenska klimat, mulet och regnet hänger i luften, dessutom lite vind så vi börjar vår segling för motor. Målet idag är Nynäshamn. Vi klarar oss från regn hela dagen och kommer fram 15:30. Väl framme blir det ett försenat "trekaffe" i båten Cosy. Till det bjuds det på hembakad blåbärs- och björnbärskaka samt whisky. Kvällen avslutas på restaurang Kroken där vi åt biff Rydberg och till det vin. Thomas som är mer för öl drack en Landsorts lager och bjöd sedan på hela notan, tusen tack Thomas och Bibi för det. Dagens etapp blev 20 sjömil.

Onsdag.
Morgonen i Nynäshamn är solig och fin, men lite vind. Efter frukost väntar vi på att klockan skall bli 9 då rökeriet och fiskhandeln öppnar. Vi handlar skagenröra och Thomas och Bibi köper abborrfiléer och skagenröra. Efter handling kastar vi loss och styr söderut. Fortfarande soligt och fint men svag vind så det blir för motor. Under gång försämras vädret och vid Sävsundet brakar det loss med både regn och åska, inte kul. Vi hade tänkt oss en naturhamn i dag, men med rådande väder bestämmer vi oss för att det får bli Oxelösund istället. Det är inte så roligt att lägga till i en naturhamn med hala regnvåta berg och risk för åska. När vi närmar oss Oxelösund tittar solen fram igen och vi lägger till i fiskehamnen. Dagens etapp blev 35 sjömil. Vi tar en promenad i hamnen och upptäcker till allas förtjusning att restaurang Sailor i hamnen är öppen. Ryktesvis hade vi hört att den var stängd. Restaurangen serverar god mat till rimliga priser så det blir restaurangbesök i dag också. Vi valde gösfilé med räkröra och ett glas rött vin till priset av 580:-. Thomas och Bibi valde fläskfilé med kantarellsås samt vin till Bibi och öl till Thomas förstås. Alla tyckte att maten smakade utmärkt. Det blev inget nattsudd och kl 22 drog vi oss tillbaka till våra båtar.

Torsdag.
Det är soligt när vi vaknar, men det varade inte så länge. Det mulnade snabbt och regnet hängde i luften och inte bara det, det föll ner också. Dessutom började det att blåsa friskt, motvind förstås, så vi beslutade att ligga kvar en natt till. Istället för att segla fick vi bli lite kulturella och se oss omkring på varvet och i omgivningen. Vi gick ut till Femörefortet som tidigare varit militärt. Här får vi se de gamla kanonerna som försvarar Bråvikens inlopp till Norrköping i krigstid. Utsikten härifrån är mäktig. På tillbakavägen fikar vi på en kaffestuga som drivs av föreningen Femörefortet. Senare på eftermiddagen går vi på Thomas förslag till restaurang Sailor för ett glas öl eller vin före middagen i våra båtar. I Cosy bjöds det på laxfilé med skagenröra, sallad och potatis och i Tobi blev det kassler med ost och potatis. Efter middagen blir det en liten bryggrunda innan vi sätter oss i sittbrunn med en öl och lite soft musik och njuter av kvällen.