Välkomna till

Segling 2012

...forts

Tisdag.
Det känns skönt att få lägga loss igen och byta hamn. Vi hissar på och seglar norrut mot Lickershamn. Vi hade tänkt att segla över till fastlandet, men efter allt blåsande har sjön byggts upp så vi väntar en dag för att få en lugnare segling. Vi var framme halv ett och då åt vi lunch i båtarna. Här i Lickershamn lickershamn finns den berömda rauken Jungfrun. Thomas och jag försökte att promenera efter stranden dit och vi kom nästan ända fram jungfrun. Middag äter vi på Lickershamnskrogen. De serverar en egen hamburgare gjord på hängmörat nötkött, med dijonmajonäs och rostad lök, mums. På kvällen ser vi solen gå ner innan vi kojar. I morgon går vi över till fastlandet.

Onsdag.
Vi kommer iväg vid 9-tiden och siktar på att gå till Ringsö vid Tvären. Det blåser en svag vind från SV och vågorna har lagt sig sen igår. Det blir både lunch, tre-kaffe och middag innan vi efter 11 timmar lägger till i fladen på Ringsö ringsö. Här är det oftast lätt att hitta plats att lägga till på och det går ju alltid att ligga på svaj här.

Torsdag.
Vaknar som vanligt vid 8-tiden. Äter frukost och funderar på om vi skall fortsätta eller ligga kvar. Det låg många båtar från Tyskland på svaj när vi kom i går. Nu ger de sig av till Nynäshamn för att vara med på 100-års firandet av OS 1912 båtar. Vi har mat kvar i båtarna så det blir att vi stannar en dag till. Det blir en dag med lite allmänt underhåll och tvätt. Bullbåten från Trosa kommer förbi och vi köper kanelbullar och jordgubbar. Kanelbullarna passar bra till vårt tre-kaffe och jordgubbarna blir till dessert efter maten. På kvällen blir det grillat med majskolvar, sallad och vin.

Fredag.
Vi vaknar till en solig och lugn dag. Halv nio kommer vi iväg för motor och tuffar hemåt. Vi passerar förbi Nynäshamn och ser alla båtar som kommit inför jubileumet. Hamnen är fullbelagd så vi fortsätter till vår hemmahamn, Karlslund.