Söndag.
Vi blir kvar i Västervik i dag och provianterar. En och annan åskskur passerar under dagen så det känns tryggt att ligga i hamn nu. Björn och Mona tackar för sig och åker hemåt. Morgondagen lovar bättre väder så vi planerar för någon naturhamn i morgon.
Måndag.
Dagens mål är Gubbö Kupa, en hamn som jag inte besökt tidigare. Soligt idag och svag sydlig vind så vi börjar med motorgång. Vi följer farleden norrut och söder om Fångö viker vi av och styr ut mot Gubbö Kupa. Vi lägger till i den västra viken där det redan ligger flera båtar . Till middag blir det grillat och senare kaffe på berget i solen .
Tisdag.
Vinden är med oss idag också. Vi fortsätter vår segling i farleden norrut. När vi passerar Kejsaren tackar vi för gynnsamma vindar under vår segling. Vi följer farleden förbi Arkösund och genom Gränsösund. Nu ökar vinden och det börjar regna. Vi följer farleden förbi fyrarna Ekö och Marö nedre i god fart. Det kommer ut svarta moln inifrån Bråviken och vi hör muller på avstånd. Efter västpricken vid Grässkären styr vi österut mot Oxelösund och hoppas att slippa det värsta åskvädret. Framme i Oxelösund går vi in till Badhusviken och söker plats. Fullt med båtar men med hjälp av hamnvakterna lyckas vi till slut få plats. Vi slapp det värsta åskvädret fast det såg hotande ut ett tag. Skönt att komma i hamn efter en regnig segling. Middagen äter vi på restaurang Läget i hamnen.
Onsdag.
Vi lämnar Oxelösund trots att det blir onsdagsdans i kväll i hamnen. Thomas skall jobba på måndag och vi brukar avsluta semesterseglingen på vår klubbholme så vi fortsätter. Dagens etapp blir till Skravleviken på Landsort, som vi kommer till på eftermiddagen . I år har det byggts nya gäststugor här med tillhörande utedass . Det blir ingen cykeltur till Storhamn denna gång, men kaffe i solnedgången missar vi inte .
Torsdag.
När vi vaknar är det lugnt och dimmigt. Vi beslutar att fortsätta för motor mot Nynäshamn och gå genom Dragets kanal. Med hjälp av gps är det lättnavigerat. Dimman ligger tät hela vägen men vi kommer fram utan problem. Vi går upp på stan och provianterar för att sedan fortsätta till vår klubbholme. Då får vi hör att gotlandsbåten har kolliderat utanför hamnen i dimman. Vi avvaktar ett tag men beslutar att fortsätta ändå, trots dimman. Vi har haft kontakt med kamrater på vår klubbholme och där är det ingen dimma. På vägen ut ser vi inget av olyckan i den täta dimman. Vi håller oss nära babordslandet och håller utsikt efter andra båtar. Framme på vår klubbholme har dimman lättat och vi lägger till efter årets långsegling .