Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Segling 2008

.....forts

Det har blivit måndag. Vi kom till Bornholm men inte med egen båt. Nu vänder vi hemåt igen. Våra vänner från Stockholm, Björn och Mona, är i Malmö på semester och tänker besöka Kiviks marknad i morgon. Vi har aldrig besökt marknaden och bestämmer träff i Kivik i morgon. Sagt och gjort, vi lättar från Simrishamn och sätter kurs mot Kivik. I Kiviks hamn har man slagit upp ett jättestort partytält och det hörs musik därifrån. Kan det vara marknaden? Det visar sig vara Piratensällskapet som har årsmöte här. På eftermiddagen packar de ihop tältet. Vi hade hoppats på underhållning till kvällen, men där fick vi tji.

Tisdag.
Efter frukost tar vi en promenad och letar rätt på marknaden. När Björn och Mona dyker upp senare  promenerar vi tillsammans dit. Vädret är torrt och soligt som tur är. Marknaden håller till på ett jättestort fält som om det regnar förvandlas till en leråker. Björns bror Mats ringer och sammanstrålar med oss Kiviks marknad. Efter en timme på marknaden är vi nöjda och går tillbaka till båten där vi bjuder på kaffe i sittbrunn kaffebjudning. Efter kaffet i båten lämnar Mats och Malou oss och fortsätter sin resa. Björn och Mona följer med på en promenad i Kivik. Innan de återvänder till Malmö bestämmer vi träff igen i Karlskrona när de är på hemväg från Malmö. Då skall de sova kvar i båten så vi kan umgås lite mer.

Vi lättar från Kivik på morgonen. Vårt mål idag är Hällevik där vi skall möta Marita och Per som under sin semester har tagit in på hotell där. När vi seglar in till Hällevik är Marita och Per på badstranden och ser oss komma. Det är inte så många båtar som angör Hällevik. Vi lägger till långsides på bryggan och strax efteråt dyker Marita och Per upp. På kvällen äter vi gemensam middag på Dagmars fiskekrog vid rökeriet här i Hällevik.

Torsdag.
Vi kommer iväg vid 9-tiden och vårt mål idag är Karlskrona där vi skall möta Björn och Mona igen. Vi får en fin segling med vinden in från styrbord. Det har varit samma vindriktning i flera dagar så sjön är ganska grov. Framme i Karlskrona lägger vi till i Tallebryggans gästhamn. Björn och Mona anländer och sen promenerar vi runt i stan. Vi går förbi Rosenbom, som står utanför Amiralitetskyrkan där vi lägger i pengar Rosenbom. Middag äter vi på en restaurang vid stortorget. På kvällen diskuterar vi fortsatta planer. Björn och Mona har inte varit i Kristianopel, en plats som vi rekommenderar. Björn tror sig haft släktingar från Kristianopel så vi beslutar att stråla samman där under morgondagen.

Efter frukost i båten lämnar vi Karlskrona. Björn och Mona åker runt med bil och vi sätter kurs mot Kristianopel. Vi följer farleden för motor tills vi kommer ut norr om Långören där vi sätter segel. De senaste åren har det växt upp en del vindkraftverk utanför kusten här Vindkraft. Vi anländer till Kristianopel samtidigt som Björn och Mona kommer dit. När vi installerat oss blir det en promenad till rosengården. Björn och Mona har en sommarstuga i roslagen och är intresserade av växter (Björn visade oss hur man sköter tomatplantor som vi ett år seglade omkring med). Efter besöket på rosengården går vi till kyrkogården för att se om vi kan hitta gravstenen efter en släkting till Björn. Vi sökte men det fanns ingen som kändes igen. På kvällen gick vi till Pålsgården för att äta.

Lördag.
Idag är det loppmarknad i hamnen så vi går dit för att se om vi kan göra något fynd Loppis. Bland alla bord finns även ett lottstånd Marknad i Kristianopel. Efter vi fyndat bjuder Mona på lunch på kafé Sött och Salt Kafé Sött o Salt. Sen är det dags att bryta upp. Björn och Mona packar sin bil och styr mot Stockholm. Vi lägger loss från Kristianopel och sätter kurs mot Kalmar. Vinden är sydlig så vi får tillfälle att sätta vår spinnaker Spinnakersegling. Det går undan och när vi närmar oss Kalmar loggar vi upp till 9-10 knop i surfarna. I Kalmar är det fullt med båtar men vi hittar en lucka vid en kaj. Senare får vi en tysk utanpå oss.