Välkomna till

Segling till Köpenhamn

.....forts

Torsdag.
Vi lyssnar på väderrapporten på morgonen och bestämmer oss för att segla hemåt igen. Prognosen för morgondagen är regn och risk för åska. Vi vill inte ligga kvar ända till lördag. Det kostar 200Dkr per natt att ligga här. Efter proviantering kommer vi iväg vid 11-tiden. Utanför Köpenhamn står det ett flertal vindsnurror . På avstånd ser vi Öresundsbron med sina höga piloner . Inflygningen till Kastrup går rakt över farleden och det är tätt mellan flygplanen . Vi sätter kurs på Falsterbokanalen och kommer fram lagom till broöppningen 15:00. Vinden är svag så det blir motorgång efter passagen. Under motorgång blir det oftast autopiloten som styr. När jag är nere i ruffen under motorgången girar båten plötsligt 90 grader mot syd. Jag märker inget nere i ruffen, men Lillan reagerar och ropar på mig. Jag kommer upp och kopplar ur autopiloten och styr tillbaka.. Jag kopplar in autopiloten igen och nu håller den kursen. Jag tittar i sjökortet och ser att vi just passerat över en kraftkabel på botten och då ändrade autopiloten kurs och styrde utefter kabeln . Tur att det inte var någon båt nära oss. Vår hamn idag blir Gislövs Läge.
Fredag.
Idag kom regnet som förutsades igår. Vi tar en liggedag här i Gislövs Läge. Här finns en modern tvättstuga så vi passar på att tvätta. Efter 4 veckor blir det en del smutstvätt. Även båten blirskrubbad . Regnet upphör och solen tittar fram så vi tar fram våra cyklar. Det är bara 2,5 km till Trelleborg så vi cyklar in och turistar där.
Lördag.
Idag är vinden västlig så vi får medvind på vår segling. Det är fin vind för spinnaker så vi passar på att lufta vår . Sjön är lite gropig så spinnakern pendlar lite . Framme vid Sandhammaren tar vi ner spinnakern och seglar för halvvind in till Skillinge där vi lägger till nedanför hamnkrogen. På kvällen äter vi middagen där, fiskgryta.
Söndag.
Vi fortsätter vår färd och idag är vinden så svag att det blir det för motor igen. Målet idag får bli Hanö. Den här gången får vi plats längre ut i hamnen. Det är fortfarande mycket varmt och vattnet ser rent ut så det blir ett svalkande dopp från badbryggan. Det fyller på med båtar i hamnen så vi får två båtar utanpå oss. Närmast ligger en Vega som heter Nostra Vega. De är hemmahörande i Stockholm och är på hemsegling från ett vegamöte i Kiel.
Måndag.
Vi börjar nu vår 4:de vecka och värmen håller fortfarande i sig. Vinden är med oss idag så vi sätter segel och får en fin halvvind mot Karlskrona . I Karlskrona lägger vi till vid Tallebryggan. Middagen äter vi på hamnkrogen
Tisdag.
Vid 9-tiden lämnar vi Karlskrona och tänker gå till Kristianopel idag. Vi går leden norr om Senoren som slutar norr om Långören där vi sätter segel. Vinden ger god fart och när vi närmar oss Kristianopel ändrar vi planerna och fortsätter. Vi styr rätt över Kalmarsund och siktar in oss på Degerhamn istället. Vi skulle ju besöka lite ovanliga hamnar i år. Framme vid Degerhamn ser det inte så inbjudande ut så vi fortsätter och nu får det bli Mörbylånga istället. När vi kommer fram till Mörbylånga går vi in till gästhamnen, där det är gott om plats. 50M blev det idag. Vi är framme lagom till middag så vi går upp till restaurang Kajutan och äter. En plankstek för mig och kycklingfilé för Lillan. Inte så mycket att se på här så det blir bara en liten runda i byn innan vi kojar.