Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Segling till Kökar

I år har vi inte planerat någon långsegling, men till Kökar på Åland har vi tänkt oss. Vi som seglar tillsammans är Thomas och Bibi, Leffe och Anja samt Bosse och Lillan.
Starten på vår semestersegling blir inte gemensam i år. Lillan och jag kommer iväg först på måndag eftermiddag från Karlslund. Thomas och Bibi kom iväg tidigare, men vi räknar med att stråla samman senare. Även Leffe och Anja kommer iväg sent.
Vi kommer fram till Norrviken på Runmarö vid 8-tiden där vi förtöjer vid  kryssarklubbens brygga. Grillen kommer fram och biffarna hinner blir klara lagom innan solen skyms bakom tallskogen. En flaska vin blir det också för att fira semesterstarten.

På morgonen går vi in till Stavsnäs. På bryggan möter Marita med nybakat kaffebröd som hon köpt på plats. Marita ska segla med oss en vecka. Vi fortsätter norrut över Kanholmsfjärden under motorgång och njuter av kaffe med Maritas nyköpta kaffebröd. Vi fortsätter vidare förbi Finnhamn och kommer fram till Yxlan vid lunchtid. Här hälsar vi på hos Anders och Catti med barnen Joakim och Jesper. De har hyrt ett hus här på sin semester. Huset ligger högt med fin utsikt över Blidösund Blidösundet. Nu har det blivit dags för sillunch Sillunch. Efter lunchen blir det en promenad i omgivningen. På kvällen äter vi middag inne i huset och efter det sjunger vi med i "allsång på Skansen" med Lasse. Vi blir kvar över natten.

På onsdag morgonen kommer Thomas och Bibi samt Leffe och Anja förbi. De har övernattat i Finnhamn som vi passerade igår. Vi ansluter för vidare färd. Vi går in till Furusund för att fylla på vatten och bränsle. Vädret är inte det bästa, svalt molnigt och motvind så vi stannar i Furusund över natten.

Här tillbringade jag en vecka på 60-talet under den tid jag seglade kanot. Träden har växt en del men annars är det sig likt Furusund 1960. En helt ny brygga har tillkommit och där ligger vi nu Furusundspanorama.

Torsdag och semestervädret har inte kommit ännu. Anna (Bibi´s dotter), Fredrik med lilla Felicia kommer till Furusund för vidare transport med båt till Svartlöga där de skall tillbringa sin semester. Vi möter dem och följer med till båten som går till Svartlöga. Vi vinkar av dem i regnet och återvänder till våra båtar. Vädret är fortsatt ruggigt så vi blir kvar en natt till.

Fredag morgon och vädret har blivit bättre. Vi fortsätter norrut och har siktet inställt på Arholma idag. Vi hittar en för oss ny brygga efter det att vi  passerat Västerhamnen Arholma
Här på Arholma har Bibi tillbringat många somrar och vi blir guidade här. Efter det att vi lagt till blir det en promenad till affären i Västerhamnen. Nu har det blivit väder för glass Glassväder. Ett besök vid den fina midsommarstången blir det också Midsommarstång. Sedan blir promenad tillbaka. Middagstid och grillarna kommer fram. Vid bryggan hittar vi en fin plats att duka fram våra tallrikar på Middagsbild
Dagen avslutas med en Irish Coffee i solnedgången Irish Coffeedags.