Välkomna till

Segling till Finska Hangö

.....forts

Torsdag.

Idag har vi för avsikt att segla vidare till Rödhamn, men först ska vi fylla på våra förråd. Det blir en tur upp till stan, och det blir många kassar att bära på tillbaka .
Till Rödhamn är det 8M och vi är framme efter någon timme. Det är gott om plats när vi kommer fram och vi förtöjer vid en av bryggorna . På Rödhamn går det att få nybakat bröd på morgonen så vi går till sjöboden och beställer bröd samtidigt som vi betalar hamnavgiften . Det är en svensk konstnärinna som sköter om hamnen och hon har utställning i en av bodarna. Vi gör ett besök och går sedan runt på ön. På toppen av ön finns en labyrint som någon har lagt ut . Ett av alla ensmärken i dessa farvatten finns också på Rödhamn .
Vid middagstid kommer grillarna fram och våra biffar från Mariehamn blir till en utsökt middag. Efter middagen går vi upp till en iordningställd matplats ovanför bryggorna och dricker kaffe .

Fredag.

Vi kliver upp när morgonbrödet kommer. På påsen är dagens vindprognos, nord 4-7m/s, nedskriven. En bra service om man sovit över sjörapporten.
Vårt mål idag är Fejan på svenska sidan. Vi har haft kontakt med Leffe och Anja som seglar en Birdie32 och stämt träff vid restaurangbryggan.
Vinden är utmärkt för en bekväm överfart. Det är många båtar som är på väg över Ålands hav idag. Jag börjar märka av snäckodlingen som börjat växa till under vattenlinjen. När vi låg på Gunnarsör så kände jag att det började växa små havstulpaner och de har växt till nu när det är så varmt i vattnet. Det är inte samma driv i båten nu som i våras.
När vi kommer fram vid 15-tiden är det trångt vid bryggan. Alla bojar är upptagna så vi får lägga oss på ankare . Vi hamnar nära platsen där passbåten lägger till och ombeds att flytta oss till nästa gång passbåten kommer. Skepparen är rädd att dra in vår ankarlina i sin propeller. När vi skall förtöja om sitter det fullt med svalungar på linan så vi väntar tills de har lättat . Fejans krog har vi aldrig varit på så vi passar på att göra ett besök . Eftersom det är Fredag så var vi förutseende nog att beställa bord till kvällen. Och tur var det för det blev fullt. På kvällen blev det dans till levande musik. På natten kom dimman och inte ens passbåten vågade sig hit så spelmännen som skulle åka hem efteråt  fick snällt stanna kvar till morgonen.