Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Segling till Finska Hangö

.....forts

Nästa dag fortsätter vi till Rosala, en ny ö på vår väg till Hangö. Till Rosala är det bara 8M. På seglingen dit ser vi en nyanlagd hamn, som inte finns på våra sjökort. Vi fortsätter förbi och går vi in till den gamla hamnen vid byn . Hamnen är liten och har inte plats för så många båtar . Vi går iland för att se oss omkring. På vägen upp till byn ser vi en gammal bod där det säljs souvenirer. Givetvis blir det ett besök här .  På ön har vi möjlighet att proviantera och fylla vatten. Åter i båtarna får vi sätta upp våra parasoll som skydd för den heta solen .

Ny morgon och vi är åter på väg. I dag är det lördag och vi söker en hamn med restaurang. Vi fick tips på en hamn nära Rosala som heter Kasnäs där det skall  finnas en restaurang. Åter en kort sträcka, bara 6M, men vi har fått reda på att det är regatta i Hangö så vi tar det lugnt. Vi tänker vänta till måndag innan vi seglar dit. På så här korta sträckor blir det motorgång. Batterierna behöver lite påfyllning och i hamnarna har det inte funnits möjlighet att ladda batterierna. Kasnäs är en ganska nyanlagd hamn som inte finns på våra sjökort . Här finns det bastu, så det blir ett bad innan middag. Men innan dess går vi upp till restaurangen för att få varsin öl. Varmt som det är går Thomas och jag med bar överkropp. Vi slår oss ner på verandan och väntar på servering... Snopna går Thomas och jag tillbaka till båtarna efter varsin tröja medan Bibi och Lillan sitter kvar och beställer. Gäster med bar överkropp serveras inte. Solen värmer ordentligt så eftermiddagskaffet blir under parasoll i båtarna . På kvällen går vi upp till restaurangen och äter en utsökt middag.

Söndag och vi är på väg igen. Nästa hamn blir en ö utanför Hangö som heter Gunnarsör. Det är en naturhamn som Lillan och jag besökte för 25 år sedan, då i dimma och idag i strålande solsken. Seglingen hit gick undan i en skön halvvind. Vi hittar en perfekt plats med både lä och kvällssol . Det är 22 grader i vattnet så nu blir det semesterns första bad. På eftermiddagen dricker vi kaffe på berget . Och kvällssol fick vi också...  .