Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Segling till Bornholm

.....forts

Vinden är nordvästlig omkring 6-9 m/s när vi ger oss av. Det blir ett enda långt slag till Karlskrona som vi anländer till sent på eftermiddagen. Vi hittar samma platser som när vi seglade till Bornholm, 10 meter från en restaurang. Det blir en sen middag där.

Nästa dag är det mulet och regnet hänger i luften. Vi ger oss av ändå. Vi går en inre led genom Möcklösund. Bron över Möcklösund är numer fast med 18m segelfri höjd. Efter 20 minuters färd kommer regnet och ett häftigt åskväder. Vi söker skydd för åskan invid land och blir liggande 30 minuter innan vi kan fortsätta. Vi kommer ut norr om Långören och fortsätter till Kristianopel som blir nästa hamn. Middag äter vi på värdshuset, ett mycket trevligt gammalt kulturhus.

Vi fortsätter nästa morgon med Kalmar som mål. Vädret har blivit bättre och vi får en fin segling till Kalmar . Inseglingen till Kalmar är lätt och hamnen är väl skyddad för alla vindar . Det är lördag men inga festligheter i hamnen. Dansbanan är borta och en ny serviceanläggning håller på att byggas. Vi hittar ett trevligt matställe i stan och efteråt promenerar vi runt i hamnen och tittar på båtarna.

Det har nu blivit söndag i vår sista semestervecka.
Vi fortsätter vår färd och passerar under Ölandsbron . Vinden är svag och nordlig så det blir motorgång. Vi går in vid Dämman och följer farleden inomskärs förbi Påskallavik. Vi hittar en naturhamn innan Oskarshamn där vi lägger till för natten.Nästa dag är vinden mer gynnsam och vi seglar vidare norrut . Det blir en lång segling och under gynnsamma vindar följer vi farleden förbi Kråkelund och Västervik ända upp till Jungfruskär där vi viker av och hittar natthamn. Middag äter vi i båtarna under det att molnen tornar upp sig över oss . Natten blir blåsig och orolig, men vi ligger tryggt hela natten.

Vi fortsätter på morgonen vidare norrut under segel .  I dag går vi till Arkösund. Väl framme får vi plats vid stora bryggan intill macken. På kvällen blir det middag på hotellet.

Ny dag.
Vi köper nybakat bröd från en liten bod ute på bryggan. Vi handlar även senapsgravad sik från fiskbutiken intill, en delikatess som vi köpt förut. Det blir en kort distans till Oxelösund för inköp. Vi får plats i hamnen i Badhusviken. Här träffar vi Per och Irene med sonen Jonas, klubbkamrater från RBK som också har semester. En promenad upp till centrum för inköp. Tillbaka blir det med tåget. På vägen in till Oxelösund såg vi en ny restaurang i fiskehamnen. På tjejernas förslag går vi dit och äter middag. På kvällen blir det dans på dansbanan i hamnen vid båtarna.
Efter övernattning i Oxelösund är vi på väg till Utö . Hit går vi ofta i slutet av semestern för en avslutande middag på Dannekrogen. Här träffar vi Göran och Sollan på Bonita. Innan middagen så blir det bastubad med tillhörande kall pilsner. Senare på kvällen går vi upp till värdshuset för ett besök i puben. Här är det ovanligt mycket folk. Ett popband spelar i puben och det finns knappt ståplats här. Vi hittar plats på verandan och svalkar oss med varsin öl. En natt blir det och sedan vill vi ut i en naturhamn.

Vädret är utmärkt för ett besök på Huvudskär. Vi seglar ut genom Järnässund i lagom bris . Väl ute vid Huvudskär blåser det upp så att vi inte kan lägga till. Snopna får vi återvända inåt igen. Efter mycket sökande hittar vi till slut platser på nordsidan av Sadelöga . På Utö köpte vi kött till grillen så det blir grillat till kvällen. Fredagskväll är det så kaffet ersätts med Irish Coffey istället som vi dricker på berget i solnedgången.

Lördag  morgon. Vi lättar ankar och seglar sakta mot vår klubbholme . Vår klubbholme är en naturlig träffpunkt på helgerna och vi brukar avsluta vår semester här . På kvällen blir det samling runt brasan med gitarrspel och resumé av vår semester .

Söndag och vädret fortsätter med strålande sol. Vi drar ut på tiden in i det sista och stannar på vår holme hela dagen . Sent på eftermiddagen så seglar vi hemåt och semestern 2002 är avslutad.