Välkomna till
Bosse och Lillans hemsida

Segling till Bornholm

.....forts

På väg igen. Idag går vi till Borgholm. Hittills har det varit gott om plats i hamnarna och så även här. Trots att det är Lördag hittar vi platser i inre hamnen nedanför hotellet . Borgholm är som en enda stor festplats ikväll och ett tivoli håller till i hamnen.
Vi går till restaurang Robinson Kruse för att äta. Ett besök på en glassbar hinner vi med också. På tivolit köper vi några lotter och vinner en Gustav-katt. Vid ett-tiden går vi tillbaka till våra båtar.

På morgonen när vi ska vidare vill Leffes motor inte starta. Efter undersökning konstaterar vi att motorn bara går på en cylinder. Söndag morgon och motorproblem. En jourmekaniker finns här, men han är också bagare så han får inte störas förrän efter 12. Vi går upp på stan och handlar
När mekanikern har undersökt motorn konstaterar han trasig topplockspackning och vatten i cylindern. Vi blir kvar en natt till.

Måndag middag fortsätter vi utan Leffe och Anja som inte har fått ordning på motorn ännu . Det saknas fortfarande en topplockspackning.Vi kommer till Kristianopel vid 19-tiden. Det är många båtar i hamnen för det är danskväll i hamnen på måndagar . Ett nytt kafé har öppnat sen vi var här senast . På kvällen går vi till Pålsgården för att få oss lite till livs. Det blev husets hamburgertallrik. Till detta bjöds det på underhållning av ett miniband på två personer. Mätta och belåtna går vi sedan tillbaka till våra båtar. På bryggan står en liten parabolantenn som vi nästan snubblar på. Antennkabeln går till en segelbåt, tysk förstås.

På morgonen får vi diesel levererat till oss av hamnkaptenen. Officiellt får han inte sälja diesel nu (nya EU-regler), men privat så kan han leverera, i nödfall.
Vi fortsätter vår färd mot Utklippan som blir vårt mål idag. Strax söder om Kristianopel passerar vi flera vindkraftverk som byggts på en utskjutande uppgrundning. Helt nytt för oss sedan senast vi seglade förbi. Väl framme på Utklippan går vi in från väster, som är den mest grundfria infarten. Inte så många båtar i hamnen som det brukar vara . Hamnen sköts nu av kryssarklubben som tagit över efter Månsson som huserat här i många år. Vi förtöjer "längs med" och dukar upp eftermiddagskaffe på ett bord intill våra båtar . På vägen från Kristianopel hade Thomas problem med att hissa storseglet. Det blir ett besök för Thomas i masten för justering av mastrännan . På kvällen dukar vi till middag på "vårt" bord . I morgon bär det av till Bornholm.

Nästa dag blåser det väl mycket och rakt emot så överfarten till Bornholm får vänta.
Vi lånar en roddbåt och ror över till huvudön för ett besök . På huvudön, där fyren står, finns en stuga som kryssarklubben disponerar  . Vi gör ett besök och ser på öns historia beskriven i ord och bild. Sedan hälsar vi på i hamnkaptens hus och köper mackor som hamnkaptens fru gör i ordning. Mackorna avnjuts genast .

Tillbaka till hamnen igen. Vinden har inte avtagit ännu. Vi väntar till sjörapporten vid 16-tiden innan vi beslutar oss hur vi skall fortsätta. Under tiden letar vi upp en plats i lä med havsutsikt och dricker kaffe . Vinden kommer varken avta eller vrida, så vi beslutar att segla in till Karlskrona. Det blir visserligen något längre till Bornholm från Karlskrona, men i Karlskrona är trevligare att vänta på lämplig vind för överfart. Dessutom börjar våra förråd att sina.

Vinden höll i sig så det blev två övernattningar i Karlskrona. Tidigt på fredagsmorgon kom vi iväg. Det är 60 distansminuter till Bornholm, så det gäller att vara morgonpigg.